Werkdruk: is er een pil tegen?!

Gistermiddag gaf ik, samen met collega Katja, in Amersfoort een Informatie Bijeenkomst over Stichting leerKRACHT.
Een halve kas vol. Docenten uit het basis, voortgezet onderwijs en het mbo.

De interesse was groot, want de wens om effectiever te vergaderen maar vooral de werkdruk te verminderen en de hoeveelheid
taken te halveren
was het gedroomde beeld. Begrijpelijk en terecht.

“Die tijd moet weer naar de leerling”

Een enthousiast (uiteraard) verhaal van collega expert-coach Katja en mijzelf over de uitgangspunten van leerKRACHT en twee vragenronden later,
waren er twee leraren in de groep nog niet overtuigd.
Eigenlijk zaten ze met smart te wachten op “de handvatten om de werkdruk te verminderen”.

Maar is leerKRACHT dan het wondermiddel, de toverpil, die jullie werkdruk in één klap wegneemt..?

Het is geen pil. Het is een manier. Een keuze van de school/het team om het samen te gaan doen.

U mag zelf wegdromen over wat er gebeurt met de werkdruk als je meer samen met collega’s gaat doen, van elkaars expertise gebruik gaat maken,
bestaande werkwijzen ter discussie gaat stellen en gaat kijken naar hoe ze efficiënter kunnen.
Met daarbij de leerling constant als uitgangspunt.

“We zullen als team elkaar ook beter gaan leren kennen. Hulp vragen is dan makkelijker”.

Geen pil dus, geen wonder en stop met dromen: gewoon, jij en je collega’s en de ambitie om het samen elke dag een beetje beter te gaan doen.
Voor de leerling.
Voor jezelf.
Voor elkaar.

Inspirerend, leraren die deze ambitie hebben en opzoek zijn naar hoe ze die kunnen waarmaken!
(ondanks hun salaris, dat natuurlijk in tegenstelling tot de werkdruk juist omhoog moet!)

Ter inspiratie een filmpje over mogelijkheden zien waar anderen afwachten, het rolmodel zijn, het samen doen, en waar dat toe leidt.

(https://www.youtube.com/watch?v=1jNqKC3Wf8M)